وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است . ( حضرت آیت الله خامنه ای )

وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است . ( حضرت آیت الله خامنه ای )

وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

کتابخانه شهدای سنجان با ارائه خدمات گوناگون درخدمت مراجعین محترم می باشد.
از جمله این خدمات شامل:
1.امانت کتاب در زمینه های مختلف و مورد علاقه مراجعین گرامی
2.ارائه نشریات در موضوعات گوناگون
3.ارائه کتب درسی مناسب کنکور کارشناسی و ارشد
. 4.داشتن بخش کودک مجزا همراه با کتابها، مجلات و وسایل سرگرمی کودک
5.ارائه خدمات مرجع
6.سالن مطالعه
7.ارائه اینترنت رایگان برای اعضا کتابخانه
8.انجام تحقیقات دانش آموزان
9.برگزاری کلاسهای آموزشی و تفریحی ویژه کودکان و نوجوانان
مراجعین گرامی می توانند با عضویت در کتابخانه، به مدت یکسال از تمامی خدمات کتابخانه بهره ببرند.

بایگانی
نویسندگان


کتاب امام علی

«چه شمشیر زیبایی!»، «یک باغ لبخند»، «ماه در چاه»، «آن سه مرغابی»، «جنگجوی جوان» و ... کتاب‌هایی است که مجمع ناشران انقلاب خواندن آن‌ها را به کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرده است.

مشروح کتاب‌های پیشنهادی به شرح زیر است:

چه شمشیر زیبایی!

مجید ملا محمدی؛‌ بوستان کتاب

قصه‌ها در یاد من و تو می‌ماند و در لایه‌هاى عمق ذهن و ضمیر ما رسوخ می‌کند و رفیقِ همیشگى زندگى می‌شود پس بکوشیم تا دوستان و همراهانِ مشفق و د لسوزى انتخاب کنیم و زندگى آینده ى‏ خود را با یادها و خاطره‌هایشان شکوفا سازیم.

این مجموعه چهارده جلدى، قصه‌هایی کوچک از زندگانى چهارده معصوم (ع) را به قلمى روان به تصویر کشیده است.

در این کتاب، داستان‌هایی آموزنده از زندگانى امام علی (ع) می‌خوانیم و خاطره‌ها را در آغوشِ محبتش ورق می‌زنیم. مجید ملامحمدی در حوزه کودک و نوجوان کتب بسیاری را نگارش کرده است.

یک باغ لبخند

محمود پور وهاب؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کتاب مجموعه‌ای است از بعضی وقایع در زندگی پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) و فرزندانش که به صورت داستان روایت شده‌اند. هر کدام از این وقایع می‌تواند خستگی جویندگان راه فضیلت را به لذت تبدیل کند و آبی بر عطش معنوی آنهاباشد. نویسنده با زبان ساده و روان خوانندگان را به مهمانی منش و اخلاق آن بزرگان می‌برد و باغ لبخند را در قلب جوینده آنها شکوفا می‌سازد. تصویرگری این کتاب بر عهده محمد حسین صلواتیان می‌باشد. مخاطب اصلی این کتاب گروه سنی ج است.

ماه در چاه

شهرام شفیعی؛ پیدایش

این کتاب مشتمل بر چند داستان مذهبی است به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با شخصیت و زندگی‌نامه امیرمؤمنان علی (ع) که در آن نمونه‌هایی از شجاعت و ایثار و بخشش ایشان را ذکر کرده است. در این کتاب تلاش شده تا به کمک زبانی شاعرانه، حوادث بین دو مقطع تاریخی (ولادت در کعبه و شهادت در محراب مسجد) به بهترین وجهی در پیش چشم مخاطبان نوجوان قرار گیرد. از شهرام شفیعی 35 ساله تاکنون کتب بسیاری به چاپ رسیده است. کتاب‌های شفیعی تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه شده‌اند. این کتاب نیز موفق به دریافت سه جایزه از جشنواره‌های کتاب کودک و نوجوان شده است.

آن سه مرغابی

فریبا کلهر؛ سروش

کتاب پیش‌رو داستان زندگی امام علی(ع) از زمان آغاز خلافت تا شهادت ایشان را روایت می‌کند. شخصیت اصلی داستان، کودکی به نام رشید است که با مادرش زندگی می‌کند. عنوان کتاب برگرفته از سه مرغابی معروف است که روز شهادت امام علی(ع) در خانه بوده‌اند و هنگام رفتن ایشان به سمت مسجد به نحوی مانع رفتن امام می‌شوند. همه کسانی که جلوی خانه علی(ع) خوابیده بودند با صدای گریه‌ای که از خانه می‌آمد، بیدار شدند. رشید با چشمان ورم کرده و خواب آلود به مرغابی‌ها نگاه کرد. ناگهان دستی آتشین را دید که یکی از مرغابی‌ها را ربود و با خود برد. دو مرغابی دیگر به دنبال دست آتشین به پرواز درآمدند. سعد گفت: مرغابی‌ها رفتند و این یعنی امام علی(ع) دیگر نیست.

داستان دوران جوانی امیر المؤمنین امام علی (ع)

دفتر مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان

اگر قرار است الگویی برای جوانان و نوجوانان در راه نیل به سمت سعادت دنیوی و اخروی ارایه بدهیم چه کسی بهتر از ائمه معصومین علیهم‌السلام و اصحابشان می‌توان معرفی کرد؟ بهترین نوع معرفی، سیره این بزرگواران می‌باشد. نشر سروش در راستای معرفی سیره بزرگان اسلام و اهل بیت(ع) اقدام به انتشار کتابی کرده که در آن یکصد و ده داستان کوتاه و واقعی از زندگی حضرت علی(ع) را در هفت فصل موضوع‌بندی و ارائه کرده است. نکته قابل توجه در مورد این کتاب این است که قطعه‌ها و داستان‌های کتاب همگی مستند به منابع معتبر هستند که در پانوشت صفحات به آن منابع اشاره شده است.

جنگجوی جوان

مسلم ناصری؛ پیام آزادی

داستان این کتاب درباره دوران 25 ساله دوری امام علی(ع) از سیاست است. در این اثر زوایایی از زندگی و کار کردن امام علی(ع) برای مخاطبان نوجوان به گونه داستانی تشریح شده است. در کتاب پیش‌رو، دوازده داستان از زندگی امام علی علیه‌السلام روایت شده است. عناوین برخی از داستان‌ها عبارت است از: نوری در کعبه، هدیه، یاور کوچک، چهل خنجر و یک بدن، اناری از بهشت، روز تلخ و شب شیرین و ماه قطعه قطعه شده. عنوان کتاب برگرفته از یکی از عناوین است که در آن داستان نبرد شجاعانه و جوانمردانه حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدود در جنگ خندق روایت شده است.

هدیه شیرین

مسلم ناصری؛ قدیانی

کتاب «هدیه شیرین» به بیان داستان‌هایی از امیرمؤمنان علی(ع) پرداخته است که یکی از آ نها، داستان ایمان آوردن حضرت علی(ع) به رسالت پیامبر اسلام می‌باشد. حضرت علی(ع) اولین کسی بود که به رسالت ایشان ایمان آورد. یتیم‌نوازی‌های شبانه و قضاوت‌های عادلانه و برخورد با کودکان و... از موضوعاتیست که در کتاب به آن پرداخته شده است که مطالعه هر کدام از آنها می‌تواند برای ما مفید و سازنده باشد. این داستان‌ها به صورت مصور و برای گروه سنی ب تألیف شده است. تصویرگری این کتاب بر عهده محمدحسین صلواتیان می‌باشد. این کتاب دومین کتاب از مجموعه قصه‌های شیرین از ائمه معصومین(ع) است.

امام علی (ع) برای دبستانی‌ها

حسین فتاحی؛ قدیانی

در زمینه آشنایی با حضرت علی(ع) تاکنون کتب بسیاری نگاشته شده‌اند که هر کدام گوشه‌ای از زندگی سراسر نور آن حضرت را در بر می‌گیرد. انتشارات قدیانی مجموعه‌ای 14 جلدی را روانه بازار کرده است که در آن 14 قصه از 14 معصوم برای گرو ه سنی ج روایت شده است. این کتاب دومین جلد از این مجموعه می‌باشد که در آن بخشی از زندگانی حضرت علی(ع) با تصویرگری محمدرضا دادگر روایت شده است. زبان کودکانه و بیان ساده در کنار تصاویر به ارتباط مخاطب با کتاب کمک بسزایی می‌کند.

آفتاب در محراب

هاجر صفائیه- الهه زمان وزیری؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری اصفهان

«آفتاب در محراب» عنوان جلد 2 از مجموعه "چهارده خورشید و یک آفتاب" می‌باشد. این چهارده جلد به زندگی ائمه معصومین(ع) و سیره آنها می‌پردازد. قالب روایت‌گونه و همچنین قلم جذاب نویسندگان این مجموعه بسیار گیرا و دلنشین است. در کتاب پیش‌رو صد داستان روایت شده که منابع آن نیز همگی در پایان کتاب ذکر شده است. یکی از داستان‌های کتاب به این شرح است: قصاب گفت: «این گوشت خوب است، بیا بخر.» گفت: «الان پول ندارم.» قصاب گفت: «نسیه می‌دهم، صبر می‌کنم پولش را بیاوری.» گفت: «به جای آنکه تو صبر کنی برای گرفتن پولت، من صبر می‌کنم برای خوردن گوشت. این‌ طوری بهتر است.

یک کاسه شیر

محسن پرویز؛ پیام عدالت

«یک کاسه شیر»، توصیفی از صحنه شهادت حضرت علی (ع) است که در قالب داستانی کودکانه روایت می‌شود. این کتاب در 24 صفحه برای گروه سنی ب و ج به چاپ رسیده است. تصویرگری کتاب بر عهده محمدتقی جلالی می‌باشد. پیام عدالت از محسن پرویز 5 عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان و با تصویرگری محمدتقی جلیلی چاپ کرده است. محسن پرویز؛ معاون سابق فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. وی تا کنون کتاب‌های بی‌شماری را به رشته تحریر درآورده است که از آن میان می‌توان به کتا بهای «بوی گل بوی او» ، «آن روز در کنار تو» ، «خورشید خانه ما» ، « ما کاروان لاله‌ها» ، «عکسی در آینه دلم» ، «موش کوچولو و آرزوهایش» ، «کدام آدم برفی قشنگ‌تر است» ، « آدم برفی بزرگی به اندازه دنیا» اشاره کرد.

12 قصه از امام علی (ع) و یارانش

مژگان شیخی؛ قدیانی

در این کتاب 12 قصه از حضرت علی(ع) و یاران ایشان همچون مالک اشتر و ابوذر ذکر شده است. از جمله این 12 قصه می‌توان به: ابوذر صحرا نشین، کفش‌های وصله‌دار، عقیل و آهن سرخ و ... اشاره کرد. این کتاب با نگاهی به سیره عملی حضرت علی(ع) و یاران ایشان نگاشته شده است. در این کتاب خواننده با حوادث صدر اسلام همچون جنگ جمل، طلحه و زبیر نیز به نوعی آشنا می‌شو. این کتاب در 150 صفحه نگاشته شده است. نویسنده سعی نموده در خلال داستان‌هایش برخی از نامه‌ها و خطبه‌های حضرت امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه را که مستقیماً و یا غیر مستقیم به نوعی با موضوع داستان در ارتباط است، ذکر کند.

مجموعه با علی یا علی؛ امام علی (ع)

فریبا کلهر؛ به نشر

حکایت‌ها شیرین هستند و به دل می‌نشینند. حالا اگر این حکایت‌ها شرح روزها و شب‌های برترین انسان‌ها باشد، مگر می‌شود به دل ننشیند! خصوصاً حرف‌ها و نکته‌هایی که دوست داریم همیشه بشنویم و از آ نها درس بگیریم و آن را آویزه گوشمان کنیم. مجموعه «با علی، یا علی» داستان‌هایی است از پیامبر(ص) و دخترشان حضرت فاطمه (س) همراه چند امام معصوم دیگر، هر کدام در یک جلد. داستان‌هایی که گاه از زبان یکی از یاران ایشان نقل می‌شود و گاهی هم از زبان یک لباس؛ اما هر چه باشد شیرین است و خواندنی.

هفت حکایت از بچه‌ها و حضرت (ع)

مصطفی رحماندوست؛ افق

کتاب «هفت حکایت از بچه‌ها و حضرت علی(ع)» شامل هفت حکایت کوتاه و دلنشین از رفتار امام علی(ع) با کودکان می‌باشد. یکی از سیره‌های ارزنده ائمه معصومین (ع)، رفتار مناسب ایشان با کودکان بود که تا کنون هر کدام از ما از این رفتارها موضوعات مختلفی شنیده‌ایم که می‌تواند برای ما مفید باشید. امیرالمؤمنین(ع) مردی که رشادت‌هایش برای اسلام بی‌نظیر بوده است همیشه به کودکان عشق می‌ورزید و به آنها احترام می‌گذاشت و به خوبی و مهربانی با آنها رفتار می‌کرد. تصویرگری این کتاب بر عهده سحر حقگو می‌باشد. مخاطب اصلی این کتاب گروه سنی ج است. مصطفی رحماندوست نویسنده کتاب سال‌هاست که در حوزه کودک و نوجوان قلم می‌زند.

طلایه‌دار ولایت

مهدی قزلی؛ امیر کبیر

هیچ کس در این عالم به پیامبر(ص) نزدیک‌تر از علی علیه‌السلام نبود. هیچ کس هم نیست که این حقیقت "طاهرتر از آفتاب نیم روز" را رد کند. نزدیکی به پیامبری که از روی هوای نفس کاری نمی‌کند، برای امتی که او را اسوه حسنه می‌داند، یک غنیمت و اگر علی(ع) هیچ فضیلتی جز همین نزدیکی به پیامبر آخرین را نداشت، باید مورد تکریم بزرگان این امت می‌بود، اتفاقی که نیفتاد. این کتاب از مجموعه کوتاهه‌نویسی‌های مهدی قزلی پیرامون زندگی ائمه اطهار(ع) می‌باشد. قزلی در کتاب، مقاطع مهمی از زمان ولادت تا شهادت امیرمؤمنان(ع) را بیان نموده است که زبان ساده و صمیمی آن برای مخاطب بسیار قابل درک و فهم می‌باشد.