وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است . ( حضرت آیت الله خامنه ای )

وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است . ( حضرت آیت الله خامنه ای )

وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

کتابخانه شهدای سنجان با ارائه خدمات گوناگون درخدمت مراجعین محترم می باشد.
از جمله این خدمات شامل:
1.امانت کتاب در زمینه های مختلف و مورد علاقه مراجعین گرامی
2.ارائه نشریات در موضوعات گوناگون
3.ارائه کتب درسی مناسب کنکور کارشناسی و ارشد
. 4.داشتن بخش کودک مجزا همراه با کتابها، مجلات و وسایل سرگرمی کودک
5.ارائه خدمات مرجع
6.سالن مطالعه
7.ارائه اینترنت رایگان برای اعضا کتابخانه
8.انجام تحقیقات دانش آموزان
9.برگزاری کلاسهای آموزشی و تفریحی ویژه کودکان و نوجوانان
مراجعین گرامی می توانند با عضویت در کتابخانه، به مدت یکسال از تمامی خدمات کتابخانه بهره ببرند.

بایگانی
نویسندگان

۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

" السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا (ع)"

ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه کرامت، به اطلاع عموم همشهریان عزیز و فرهنگ دوست می رساند به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) تمامی کتابخانه های عمومی روز 24 مرداد 95 ، عضویت رایگان می پذیرد . علاقمندان با پرداخت  تنها 5000ریال (حق صدور کارت) می توانند به  عضویت یکساله کتابخانه در آمده و از خدمات آن استفاده نمایند.
مدارک لازم جهت عضویت در کتابخانه عمومی شهدای سنجان :
1) کارت شناسایی معتبر
2) یک قطعه عکس 4*3
3) 5000 ریال حق صدور کار


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۲
مرضیه بخشنده

خلاصه‌ای از معرفی کتاب‌های کتاب‌خوان مرداد‌ماه 1395 به شرح زیر است:

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۰
مرضیه بخشنده

فرارسیدن اول ذیقعده، ولادت سراسر نور و شادی شفیعه روز جزاء، کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه(س) و یازدهم ذیعقده، میلاد فرخنده و پرنور و سرور هشتمین حجت خدا، آیت حق حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و دهه نورانی کرامت را به تمامی رهپویان طریق پرافتخار عصمت و طهارت و دوستداران و پیروان راستین ائمه معصومین تبریک و تهنیت گفته ،امیدواریم خداوند متعال همواره توفیق شناخت و معرفت اهل بیت و حرکت در مسیر مکتب نجاتبخش انبیاء الهی را بر همه ما مسلمانان ارزانی فرماید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۰۳
مرضیه بخشنده

نشست کتابخوان ویژه کودکان در کتابخانه عمومی شهدای سنجان برگزار شد. در این جلسه 6 نفر از اعضا کودک کتابخانه کتابهای مورد علاقه خود را معرفی کردند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ مرداد ۹۵ ، ۰۸:۳۷
مرضیه بخشنده

از میان حلقه‌های مطالعاتی که اعضا در کتابخانه عمومی شهدای سنجان تشکیل دادند، شش گروه برای معرفی  کتاب‌های منتخبشان به سایر اعضا نمایش اجرا کردند.
گروه اول نمایشی بر گرفته از کتاب داستان‌های مولانا تالیف احمد دانشگر را اجرا کردند.
گروه دوم کتاب شنگول و منگول از گروه داستان‌های عامیانه و آشنا را ارائه دادند.
 گروه سوم نمایشی از یک فصل کتاب مدرسه عجیب‌تر می‌شود نوشته لوییس سکر را داشتند.
گروه چهارم روخوانی و هم‌خوانی قصه‌ای از کتاب دوست مهربان کبوترها تالیف مجید ملامحمدی را ارائه دادند.
گروه پنجم بچه‌های کشتی رافائل تالیف محمد مرزوقی را به صورت نمایش اجرا کردند و گروه آخر رنگین کمان؛ برگرفته از صحیفه سجادیه تالیف مژگان میرصادقی را برای دوستانشان اجرا کردند.
گفتنی است که هر گروه شامل 3 نقش و یک راوی بود که در میان داستان به روخوانی بخش‌هایی از کتب می‌پرداختند.




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۳۴
مرضیه بخشنده

شناخت صحیح احکام الهى عنصری مهم، در تربیت دینى کودکان و نوجوانان محسوب مى‌شود و این کودکان، مادران و پدران آینده هستند که باعث رشد کشور و گسترش دین و اخلاق در جامعه هستند.در همین راستا جلسه‌ای به منظور ترویج امر معروف حجاب و عفاف با حضور سر کار خانم قاسمی کارشناس حوزه علمیه خواهران در کتابخانه شهدای سنجان تشکیل شد.
 این کارشناس مذهبی ابتدا به توضیحاتی پیرامون سیمای عفاف در قرآن کریم، عفاف و حجاب در احادیث و روایات معصومین و فتاوای مراجع عظام تقلید و معرفی زنان صالح و برتر اسلام و بیان زندگانی ایشان به عنوان الگو به تعریف حجاب و عفاف و اهمیت آن ها پرداخت و در ادامه به ارائه مباحثی پیرامون ضرورت حفظ حجاب و پوشش و بیان محاسن و فواید حجاب و مستور بودن زیبایی ها، رضایت خدا، سلامت فرد و اثرات زیان بار بدحجابی آن ها را به رعایت پوشش کامل اسلامی تشویق کرد.
در این جلسه پرسش ها و مسائل کودکان و نوجوانان در این زمینه توسط کارشناس مربوطه پاسخ داده شد و در انتها جلسه با معرفی کتاب دایره المعارف حریم ریحانه تالیف نعیمه اسلاملو، کودکان با تاریخچه حجاب در کشورهای جهان و دوره های مختلف زمانی و پوشش و عفاف درادیان الهی و حجاب در قرن 21 آشنا شدند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۹
مرضیه بخشنده

نشست کتابخوان ویژه نوجوانان در کتابخانه عمومی شهدای سنجان برگزار شد.در این نشست نوجوانان عضو کتابخانه کتاب های مورد علاقه خود را به سایر شرکت کنندگان معرفی کردند.

خانم سوگند نظیری کتاب«روح در آیینه» نوشته «آرال استاین» را معرفی کرد. کتاب روح در آیینه جزو رمان های ترسناک نوجوانان می باشد. همه از ترس سرگرم کننده لذت می برند، ‌اگر در آن زمان در محل امن باشند. خواندن کتاب ترسناک مانند سوار شدن بر ترن هوایی در شهر بازی است. هم سرگرم کننده و جالب و هم ترسناک است. اما شما می دانید که جای شما امن است.

خانم پریسا همتی کتاب رمان های چهارگانه جان کریستوفر نوشته جان کریستوفر را معرفی کرد.این مجموعه‌ی چهار‌جلدی، چهار رمان جذاب و خواندنی از جان کریستوفر به نام‌های «کوه‌های سفید»، «شهر طلا و سرب»، «برکه‌ی آتش» و «وقتی سه‌پایه‌ها به زمین آمدند» را در بر دارد.جان کریستوفر از نویسندگان مشهور و نام‌آشنای داستان‌های علمی-تخیلی نوجوانان است .

خانم مریم سلیمانی کتاب« زندگی در آیینه اعتدال» نوشته «مجتبی فرجی » را معرفی کرد. نویسنده در این اثر کوشیده است اهمیت جایگاه «اعتدال» در زندگی را تبیین کند و بازتاب‌های زندگی متعادل و نیز نامتعادل را بنمایاند. « تعریف و اهمیت تعادل »، « بازتاب‌های تعادل و عدم تعاد ل » و « اعتدال در امور زندگی » عناوین سه‌گانه فصول این کتابند. همچنین در انتهای این اثر، خاتمه‌ای برای نتیجه‌گیری کلی و تکمیلی بحث نیز درج شده است.

 خانم نفیسه کریمی کتاب «لطفا گوسفند نباشید »  نوشته «محمود نامنی »را معرفی کرد. با داشتن کتابی خوب که عاری از هرگونه نوشته های زائد است و نکاتی ارزشمند در خود دارد، میتوانیم در مدت زمانی کوتاه اطلاعات و مطالبی آموزنده و کارآمد کسب کنیم.کتاب لطفا گوسفند نباشید از همین قبیل کتب است کتاب مذکور، در حقیقت نویسنده ای ندارد! بلکه شخصی به نام محمود نامنی آن را از کتب، سخنرانی ها، دست نوشته ها و مقالات متعدد جمع آوری کرده و بدین ترتیب این کتاب نه نویسنده، که دارای گردآورنده است .

فاطمه مرادی کتاب «هستی» نوشته « زهرا اقلیدی» را معرفی کرد.هستی داستان دختر نوجوانی‌ است که دوست دارد کارهای پسرانه بکند. با شروع جنگ و مهاجرت آنها به ماهشهر و اتفاقاتی که سر راه هستی و خانواده‌اش قرار می‌گیرد، نگاه هستی به آدم‌ها و محیط اطرافش عوض می‌شود. او به مدد قرارگیری در یک موقعیت ناخواسته، پوست می‌اندازد و بزرگ می‌شود و با پدرش رابطه عاطفی جدیدی در پیش می‌گیرد.

داستان «هستی» داستانی زیبا و جذاب برای نوجوان، جوان و حتی بزرگسال- که به داستان‌های شخصیت‌محور، حادثه‌ای و تلخ و شیرین علاقه دارند- به نظر می‌رسد..

در این نشست جلسه نقد کتاب «اعترافات غلامان» که به عنوان یکی از کتاب های جشنواره کتابخوان رضوی معرفی شده است برگزار شد. کتاب اعترافات غلامان توسط خانم مرکزی مسئول کانون ادبی کتابخانه شهدای سنجان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

 این اثر که برندة جایزة ادبی نهمین دوره انتخاب کتاب سال  شهید غنی‌پور شده و به قلم حمیدرضا شاه‌آبادی به رشتة تحریر در آمده است یکی از جذاب‌ترین آثار منتشر شده در خصوص امام رئوف، غریب خراسان، رضا علیه‌السلام است که حکایت سفر امام علیه‌السلام و اتفاقاتی که می‌افتد را از نگاه غلامی جنگی که در ارتباط نزدیک با دستگاه خلفاست و خود در جنگ قدرت میان آن‌ها زخمی سخت خورده می‌شنویم. کتاب روایت برهه‌ای از تاریخ است که دارای اهمیت فراوانی است و به چراهای بسیار پاسخ می‌دهد و فرازهای تاریخی را بازگو می‌کند که تعیین‌کننده بوده‌اند و مسیر تاریخ را تغییر داده‌اند و به شهادت امامی انجامیده‌اند که اینک مرقد مطهرشان مأمن و پناه بسیاری از دل‌شکستگان و حاجتمندان و آرزوی دوستدارانشان است. این داستان کشش و جاذبة کافی را برای ادامه و خواندن تا پایان دارد. اگرچه مطالعة داستان برای گروه‌های سنی «ه» مناسب است، اما بزرگ‌ترها هم می‌توانند از محتوای جذاب و قلم مؤثر آن بهره‌مند شوند.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۹
مرضیه بخشنده

«کلت 45» نوشته حسام‌الدین مطهری/ انتشارات آرما/ 559 صفحه

این اثر داستان خانواده‌ای را در دهه 1350 دنبال می‌کند که وارد فعالیت‌های سیاسی می‌شوند. این اتفاق روند زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. فعالیت‌های سیاسی این خانواده به سازمان منافقین (مجاهدین خلق) گره می‌خورد و حوادث تا سال 1360 ادامه می‌یابد.

مخاطب در این کتاب با محوریت و فعالیت سازمان منافقین در سال‌های قبل و بعد از انقلاب آشنا می‌شود. داستان دو شخصیت اصلی دارد، اما ماجراهای رمان، زندگی خانواده‌ای چهار نفری را دنبال می‌کند. 

کُلت 45 اسلحه مورد استفاده نیروهای ساواک و سازمان منافقین و نمادی از قدرت است که روزی در دست تمامی این افراد جای داشت.

  «هفت روایت خصوصی» نوشته حبیبه جعفریان/ انتشارات سپیده باوران/ 176 صفحه

حبیبه جعفریان، در این کتاب به روایت زندگی امام موسی صدر آنگونه که نزدیکان و خویشان ایشان نقل کرده‌اند، پرداخته است. این کتاب شامل نه بخش است: مقدمه؛ روایت بعد: ملیحه (کوچک‌ترین فرزند امام)؛ روایت۱: پری خانم (همسر امام)؛ روایت ۲: صدری (صدرالدین صدر، فرزند ارشد امام)؛ روایت ۳: حورا (دختر ارشد امام)؛ روایت ۴: علی صدر (برادر امام)؛ روایت ۵: خواهر‌ها (طاهره، فاطمه، ربابه و زهرا صدر)؛ روایت ۶: خواهر هشتم (فاطمه صدرعاملی، خواهرزاده امام)؛ روایت ۷: ‌‌ام غیاث (دوست خانوادگی).

در بخشی از مقدمه کتاب که با استفاده از گفت‌وگویی با آیت‌الله موسوی اردبیلی تنظیم شده است، می‌خوانیم: «آدمی مثل آقاموسی را خدا گاهی علاقه‌اش می‌کشد خلق کند: آدمی که هم خوب می‌فهمد، هم خوب بیان می‌کند، هم منطق قوی دارد. بیان او سحر داشت. آدم‌ها را آرام می‌کرد. حتی دشمن‌هایش هم تأثیر می‌گرفتند. قیافه‌اش خوب بود. اندامش خوب بود. همه‌اش جاذبه بود. دافعه به نظر من هیچ رقمی نداشت. تنها چیزی که بود آزاد بودنش بود، اگر بشود این را به حساب دافعه گذاشت... همیشه فکرهای نو داشت و دنبالشان می‌کرد. عکسی از او نشان داده بودند به آیت الله خویی که «ببین، این شاگرد نورچشمی‌ات با زن‌های بی‌حجاب نشست و برخاست دارد.» حالا آن‌جا لبنان بود و آن هم یک سخنرانی بود برای دانشجو‌ها و جوان‌ها. درباره مذهب بود اصلاً، در راه مذهب. ولی آدم‌ها بعضی وقت‌ها جلو‌تر از دماغشان را نمی‌توانند ببینند...»
 
«بچه‌های کشتی رافائل» نوشته محمدرضا مرزوقی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 

کشتی رافائل، بزرگ‌ترین کشتی تفریحی بوده که تا آن زمان، وارد آب‌‌های خلیج فارس می‌‌شود و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند. این کشتی تفریحی که در اندازه و گنجایش تقریبا نزدیک به تایتانیک بوده با این تفاوت که امکاناتی بسیار بیشتر و به روزتر از تایتانیک داشته وقتی وارد خلیج فارس می‌شود که هنوز هیچکدام از کشورهای منطقه کشتی‌ای به بزرگی و با امکانات رافائل به خود ندیده بود.
مرزوقی با دستمایه قرار دادن داستان ورود این کشتی به بوشهر و سرگذشت غم انگیزش نه تنها نقبی به سال­‌های جنگ زده بلکه تلاش داشته کودکی خود و هم نسلانش را بار دیگر و با نگاهی امروزی مرور کند. گذشته‌ای که با جنگ عجین شده. جنگی که در کنار سختی‌هایش، شادی‌های ماجراجویانه و کودکانه‌‌ای دارد که باعث می‌شود نگاه راوی به آن نه تنها تلخ و گزنده نباشد بلکه با کمی مطایبه، لحظات حمله هوایی را به لحظاتی سرگرم کننده و خنده دار تبدیل کرده است.

  
«نامه‌های بلوغ» نوشته علی صفائی‌حائری/ انتشارات لیله‌القدر/ 264 صفحه

نامه‌های بلوغ گرچه پنج نامه و وصیت استاد علی صفائی‌حائری به فرزندان خویش در هنگام بلوغ است و مخاطب آنها هستند، ولی با توجه به این که دوران بلوغ دوران بحران روحی و دوره تعقل و سنجش و انتخاب در آدمی است و از آنجا که این انتخاب نیاز به بینش و آگاهی و معیاری برای انتخاب دارد تا بتواند در این بازار مکاره و در این دنیای متلاطم دچار بحران عمل و شتابزدگی در عمل نگردد و با توجه به بینات و کتاب و میزان و تکیه بر خدای قدیر و حکیم و رحیم در این بیغوله، سالک باشد تا به رضا و رضوان حق دست یازد؛ لذا وصیت‌نامه‌ای است به همه فرزندان ایران که می‌خواهند در این دنیای پر پیچ و خم، گرفتار بحران و تردد و تحیر و سردرگمی نگردند

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۱۱
مرضیه بخشنده