همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ،کارگاه آموزشی مقابله با آسیبهای اجتماعی به همت کتابخانه شهدای سنجان برگزارشد.
قطعا والدین برای بهبود روابط خود با فرزندان نیاز به فراگیری مهارت های رفتاری دارند.
روشهای افزایش نیرومندی رفتارهای مطلوب،روش های ایجاد رفتارهای مطلوب تازه، روشهای کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب روشهای رفتاری والدین در برابر نافرمانی و لجبازی ، مشکلات تحصیلی کودکان از جمله مباحث مطرح شده در کارگاه آموزشی مذکور بوده است.
درپایان کارگاه آموزشی پرسش وپاسخ مطرح شد.
مراسم با حضور جمعی از دانشآموزان و اعضای کودک کتابخانه عمومی شهدای سنجان برگزار شد و شامل خوانش کتاب و آشنایی کودکان با اهمیت کتاب و کتابخوانی و معرفی خدمات کتابخانه های عمومی بود.این برنامه با هدف ترویج کتابخوانی، جشن انقلاب و نمایش عروسکی با موضوع کتاب به همت کتابخانه عمومی شهدای سنجان و مشارکت گروه نمایشی «قلی و آقاجان» در نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی استان مرکزی برگزار شد.
در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وهمزمان با دهه فاطمیه با مشارکت اعضای نوجوان کتابخانه شهدای سنجان "نشست فاطمی " در نمایشگاه دائمی استان مرکزی برگزارگردید.
این نشست که باهدف به اشتراک گذاری تجربه های خواندن نوجوانان با دیگران برگزار گردید،کتابهای ذیل با علاقه مندان به اشتراک گذاشته شد.
"یاس در آتش"نوشته:جعفرسبحانی،معرفی توسط:فاطمه عسگری.
"آن روزهای نامهربان"نوشته:فاطمه جلالوند،معرفی توسط:تینا جعفری.
"خاطرنازک گل"نوشته:حسین سیدی،معرفی توسط:حدیث بابا عبداللهی.
"فریادمهتاب"نوشته:مهدی خدامیان آرانی،معرفی توسط:بهاره آقاخانی.
"نقش زنان در نهضت امام خمینی"نوشته :ساسان طهماسبی کیهانی،معرفی توسط:غزل عسگری.
"استمرار انقلاب اسلامی به کدام روایت"نوشته:مصطفی جمالی،معرفی توسط :مائده هاشمی.
روزی انوشیروان بر بزرگمهر خشم گرفت و در خانه ای تاریک به زندانش فکند و فرمود او را به زنجیر بستند.چون روزی چند بر این حال بود،کسری کسانی را فرستاد تا از حالش پرسند. آنان بزرگمهر را دیدند با دلی قوی و شادمان.بدو گفتند:در این تنگی و سختی تو را آسوده دل می بینم!
گفت:معجونی ساخته ام از شش جزئ و به کار می برم و چنین که می بینید مرا نیکو می دارد.
گفتند:...
آن معجون را شرح بازگوی که ما را نیز هنگام گرفتاری به کار آید
گفت:آری جزئ نخست اعتماد بر خدای است ،عزوجل،دوم آنچه مقدر است بودنی است،سوم شکیبایی برای گرفتار بهترین چیزهاست.چهارم اگر صبر نکنم چه کنم،پس نفس خویش را به جزع و زاری بیش نیازارم،پنجم آنکه شاید حالی سخت تر از این رخ دهد.ششم آنکه از این ساعت تا ساعت دیگر امید گشایش باشد چون این سخنان به کسری رسید او را آزاد کرد و گرامی داشت.
کتاب «خاطر نازک گل» جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه ۸۰، برنده جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شد. در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.
سنین کودکی و نوجوانی از اهمیت خاصی در پرورش و ایجاد علاقه به کتاب خوانی برخوردار است و البته در کنار خانوادهها که نقش اصلی و اساسی را در این بین ایفا می کنند، کتابداران نیز نقش مهمی را در این امر بر عهده دارند.
از مهمترین رسالتهای کتابخانه، ایجاد شوق به کتابخوانی در کودکان و نوجوانان است که در این
حوزه، کتابخانه شهدای سنجان برنامههای متنوع و جذابی را اجرا می کند، از جمله مهمترین آن
اجرای برنامه داخلی نشست «کتابخوان» به تأسی از نشستهای کتابخوان کشوری است که در آن کتابها
ی خوانده شده توسط کودکان در حضور جمعی از همسن و سالان خود معرفی و به اشتراک گذاشته می
شود.والدین کودکان با تماشای نشت کتاب خوان برای خردسالان وکودکان چون مشوقی دلسوز در کنا
ار آنها هستند.
با هدف تقویت قوه تخیل، افزایش ابتکار و خلاقیت، ابراز احساسات، فن بیان، تحرک قوه ابتکار و ابداع در کودکان کلاس های اموزشی ویژه کودکان 4تا 7سال در کتابخانه شهدای سنجان برگزار می شود.
کلاس های آموزشی کودکان کتابخانه شهدای سنجان با هدف و محوریت مطالعه و جذب کودکان به کتابخانه و آشناسازی آنها با قفسه ها و کتاب های موجود برگزارمی گردد. ارتقاء سطح دانش و مهارت آن ها و بکارگیری قوه ذهن و استعداد کودکان در استفاده از ابزار و وسایل ازجمله اهداف اصلی این کلاسهای آموزشی است.
خلاقیت در کودکان ابعاد گوناگونی دارد، خلاقیت کلامی، فیزیکی، تجسمی، درونفردی و ... . در این میان روشهای آموزشی گوناگونی نیز برای پرورش آن وجود دارد؛ بازی، قصهگویی، پرورش حواس پنجگانه و البته آموزش کاردستی. در روش آخر کودک بسیاری از مفاهیمی را که باید بیاموزد، به صورت غیرمستقیم و ماجراجویانه میآموزد.درکتابخانه شهدای سنجان آموزش خلاقیت از طرق مختلفی انجام می گردد.
ساخت کاردستی
قصه گویی
نشست کتابخوان ویژه اعضای شرکت کننده در کلاس خلاقیت
اجرای برنامه های شاد همراه با بازیهای آموزشی
اجرای برنامه های ملی کشور بامحوریت آشنایی با آداب ورسوم وسنن ایرانی