وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است . ( حضرت آیت الله خامنه ای )

وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

امروز کتابخوانی و علم آموزی .نه تنها یک وظیفه ی ملی که یک واجب دینی است . ( حضرت آیت الله خامنه ای )

وبلاگ کتابخانه عمومی شهدای سنجان

کتابخانه شهدای سنجان با ارائه خدمات گوناگون درخدمت مراجعین محترم می باشد.
از جمله این خدمات شامل:
1.امانت کتاب در زمینه های مختلف و مورد علاقه مراجعین گرامی
2.ارائه نشریات در موضوعات گوناگون
3.ارائه کتب درسی مناسب کنکور کارشناسی و ارشد
. 4.داشتن بخش کودک مجزا همراه با کتابها، مجلات و وسایل سرگرمی کودک
5.ارائه خدمات مرجع
6.سالن مطالعه
7.ارائه اینترنت رایگان برای اعضا کتابخانه
8.انجام تحقیقات دانش آموزان
9.برگزاری کلاسهای آموزشی و تفریحی ویژه کودکان و نوجوانان
مراجعین گرامی می توانند با عضویت در کتابخانه، به مدت یکسال از تمامی خدمات کتابخانه بهره ببرند.

بایگانی
نویسندگان

۱۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

نمایشگاه کتاب «بازگشت پرستوها» در کتابخانه شهدای سنجان اراک به مناسبت فرا رسیدن 26 مرداد، سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی نمایشگاهی از کتاب‌های ایثار و رشادت ایشان، جهت بازدید علاقمندان در محل کتابخانه عمومی شهدای سنجان اراک برپا گردید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۰۶
مرضیه بخشنده

با سلام و احترام

به استحضار می رساند که با هدف توسعه ارتباطات اثربخش برای ارتقای عادالانه سلامت در کشور، افزایش آگاهی مردم از مخاطرات سلامت و راه حل آنها، برخورداری مردم از اطلاعات متقن، روزآمد و دقیق درباره سبک زندگی سالم، دسترسی الکترونیکی و رایگان مردم به رسانه های آموزش سلامت و توانمندسازی مردم برای خودمراقبتی در ناخوشی های جزیی، بیماری های مزمن، بیماری های حاد و سبک زندگی سالم سایت آوای سلامت به آدرس http://iec.behdasht.gov.ir طراحی و بروزرسانی شده است.  

هم اکنون 30 عنوان کتاب آموزش سلامت و راهنماهای خودمراقبتی، 95 بسته آموزشی، 460 فیلم کوتاه آموزشی، 370 پوستر و رسانه های محیطی آموزشی در سایت مذکور قابل مشاهده و دریافت است.

در بخش خبرهای آموزش سلامت نیز روزانه 9 خبر جدید داخلی و خارجی بارگذاری می شود که بخش آرشیو اخبار سایت نیز هم اکنون حاوی بیش از 5000 خبرداخلی و خارجی آموزش سلامت است.

بخش نمایشگاه های آموزش سلامت، اینفوگرافی های سلامت، اپلیکیشن های سلامت و آموزش مجازی از دیگر بخشهای سایت مذکور است.

با توجه به ضرورت توسعه آموزش سلامت همگانی جهت ارتقای سواد سلامت ، خواهشمند است برای اطلاع رسانی گسترده سایت مذکور درجمع های گوناگون خود باهدف بهره برداری آموزشی معرفی نمایید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۳۲
مرضیه بخشنده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مرداد ۹۶ ، ۰۷:۵۳
مرضیه بخشنده

با حضور جمعی از پسران نوجوان شهر اراک، کتاب «ماه غریب من» در کتابخانه عمومی شهدای سنجان معرفی و جمع خوانی شد.
حمیده مومنی مسئول کتابخانه شهدای سنجان گفت: این کتاب، داستان زندگی امام رضا(ع) را در ۴ فصل بهشت مدینه، هشتمین آسمان، سفر به سرزمین غربت و تنهایی روایت می کند.
مومنی افزود: هر فصل از کتاب «ماه غریب من» شامل داستان‌های کوتاه و زیبایی با موضوعات مختلف است که به صورتی متفاوت نسبت به کتاب‌های دیگر، گردآوری شده و داستان‌های واقعی، آن را خواندنی تر کرده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مرداد ۹۶ ، ۰۷:۵۱
مرضیه بخشنده

به همت کتابخانه عمومی شهدای سنجان نشست کتاب‌خوان رضوی با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی، اشاعه فرهنگ منور رضوی برگزار و هفت عنوان کتاب به اشتراک گذاشته شد.

زندگی به سبک خورشید با موضوع سیری در سیره و سبک زندگانی امام رضا علیه‌السلام نوشته مهدی غلامعلی و ارائه توسط فاطمه عمرانی سنجانی از جمله کتاب‌هایی بود که در این نشست به اشتراک گذاشته شد.
این کتاب با نگاهی کوتاه به زندگانی امام رضا (ع) به ارائه سبک زندگی رضوی می‌پردازد.
امام رضا (ع) و زندگی با سیری در سیره زندگی هشتمین حجت خدا، ما را با شیوه زندگانی خاندان پیامبر (ص) آشنا می‌کند.

چلچراغ شیراز، تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا علیه‌السلام نوشته جلیل عرفان‌منش ارائه توسط مائده هاشمی نیز از دیگر کتاب‌هایی بود که در این نشست معرفی شد.
این کتاب به معرفی بخش‌هایی از شخصیت احمد بن موسی (ع) برادر امام رضا (ع) پرداخته که در پرده ابهام مانده است. گزارش‌های ثبت‌شده از ایشان، متناسب باعظمت شخصیت وی نیست و این کتاب با قلمی روان همراه با روایت‌های مستند، گوشه‌ای از زندگی و شخصیت احمد بن موسی (ع) را به تصویر می‌کشید.

ماه غریب من، داستان زندگی امام رضا (ع) نوشته مجید ملامحمدی نیز توسط نفیسه کلانتری معرفی شد.
این کتاب داستان زندگی امام رضا (ع) را روایت می‌کند و شامل 4 فصل با نام‌های «بهشت مدینه»، «هشتمین آسمان»، «سفر به سرزمین غربت و سرانجام» و «تنهایی» است.
 «ماه غریب من» شامل داستان‌های کوتاه و زیبا با موضوعات تولد امام رضا (ع)، پدر و مادر و یاران ایشان است.

در این نشست همچنین کتاب ١٠ قصه از امام رضا‌ علیه‌السلام برای بچه‌ها به روایت مژگان شیخی توسط مانیا مؤمنی ارائه شد.
زندگی امام‌های ما شیعیان پر از حادثه‌های پندآموز است، این حادثه‌ها ما را با زندگی آن بزرگواران آشنا می‌کند.
این مجموعه همراه با تصویرهای زیبا، شما را با گوشه‌هایی از زندگی امام رضا (ع) آشنا می‌سازد. این مجموعه شامل 10 قصه از امام رضا (ع) با عناوین زیر است: سیب‌های گاز زده، یک درس تازه، غریبه آشنا، گنجشک چه می‌گفت؟ قرض عبدالله، صیاد و آهو، درخت بادام، نماز باران، پیراهن یادگاری، مسافران مدینه.

مهارت‌های زندگی در سیره رضوی و مهارت‌های خانوادگی – همسرداری نوشته محمدرضا شرفی نیز توسط حمیده مؤمنی فراهانی معرفی شد.
این کتاب با محوریت سیره رضوی به بیان آموزه‌های دینی در سیره معصومین (ع) به‌ویژه امام رضا‌(ع) پیرامون حوزه مهارت‌های زندگی تدوین‌ شده است. تأمل در این آموزه‌ها در جامعه‌ای مبتنی بر ارزش‌های اسلامی، می‌تواند دستیابی به راهبردهای فراگیر در زندگی را در پی داشته باشد.

کتاب‌های قرض عبدالله به روایت مژگان شیخی ارائه توسط ستایش باقری و گنجشک چه می‌گفت؟ به روایت مژگان شیخی ارائه توسط صبا صفری نیز در این نشست معرفی شدند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مرداد ۹۶ ، ۰۷:۵۲
مرضیه بخشنده

به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، جشن میلاد هشتمین آفتاب با حضور اعضای کودک و نوجوان کتابخانه شهدای سنجان اراک برگزار شد.

به مناسبت ولادت امام رضا(ع)، جشن میلاد هشتمین آفتاب با حضور آقای صفریان مسئول فرهنگی دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مرکزی و اعضای کودک و نوجوان کتابخانه عمومی شهدای سنجان شهر اراک برگزار شد.
در این مراسم افراد منتخب شرکت کننده در جشنواره کتابخوانی رضوی به معرفی کتاب و قصه گویی پرداختند و سپس حجت الاسلام صفریان سخنانی در رابطه با شخصیت امام رضا(ع) و همچنین فعالیتهای انجام شده آستان قدس رضوی بیان کرد و پرچم متبرک حرم امام رضا(ع) برای ساعاتی در کتابخانه نصب گردید.
در ادامه نیز حاج آقای بهادری روحانی ومداح اهل بیت به شعرخوانی و مولودی خوانی پرداخت و در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود شامل نمک متبرک به همراه کتاب و بسته های فرهنگی آستان قدس رضوی به اعضای کودک و نوجوان کتابخانه شهدای سنجان اهدا گردید.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۴۸
مرضیه بخشنده

دبیر هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی از مشارکت۱۰۵۳۴ نفر از شهروندان استان در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، علی اکبر احمدی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار داشت: هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی ذیل پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به دو صورت کتبی و آنلاین برگزار شد که در بخش کتبی این جشنواره ۶۰۵۳ نفر از استان مرکزی مشارکت داشتند؛ این رقم نسبت به سال گذشته ۱۲۱ درصد رشد داشته است. در بخش آنلاین جشنواره نیز ۴۴۸۱ نفر شرکت کرده‌اند که نسبت به دوره قبل استقبال مردمی در این بخش بیش از ۲۵۱ درصد رشد داشته است.

دبیر هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی استان مرکزی گفت: مشارکت مردمی در این جشنواره در سالجاری نسبت به سال گذشته بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش داشته که این به معنای افزایش ۱۶۲ درصدی شرکت‌کنندگان در جشنواره امسال بوده است؛ بیش از ۱۲ اداره نیز به اشکال گوناگون همکاری و مشارکت داشته اند.

وی افزود: فرایند اطلاع‌رسانی جشنواره به طور رسمی از اسفند ماه ۹۵ آغاز شد و تولید محتوا، انعکاس اخبار در رسانه‌ها و فضای مجازی و نیز تبلیغات محیطی در سطح شهرهای استان مرکزی مورد توجه قرار گرفت.

احمدی اشاعه و ترویج فرهنگ ناب رضوی و اهل‌بیت (ع)، گسترش فعالیت‌های فرهنگی مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین، شناسایی و معرفی تولید کنندگان آثار برتر فرهنگی مرتبط با فرهنگ رضوی و مشارکت بیشتر افراد در این جشنواره دینی را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

وی با اشاره به میزان تأثیرات اجتماعی جشنواره رضوی در بین عموم مردم گفت: نقش کتاب در رشد فرهنگی جامعه بر کسی پوشیده نیست و  جشنواره رضوی با توجه به اینکه تعداد معدودی کتاب را در وسعت بالا معرفی و تبلیغ می‌کند، باعث مطالعه بیشتر کتاب های مورد نظر شده و با توجه به محتویات منابع مسابقات، گروه های هدف با سیره و سبک زندگی رضوی آشنایی بیشتر پیدا می‌کنند؛ امید است با تاثیرگذاری این منابع ارزشمند، شاهد آشنایی مردم به ویژه کودکان و نوجوانان با سیره ائمه اطهار (ع) باشیم. 

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بیان داشت: از مجموع ۱۰۵۳۴ شرکت‌کننده در این جشنواره، ۱۰۴۲ نفر در بخش خانوادگی، ۱۹۵۸ نفر در بخش نقاشی، ۷۴۹ نفر در بخش کتاب نوجوانان و ۲۳۰۴ نفر نیز در بخش کتاب بزرگسالان شرکت کردند. شهر اراک با ۵۱۹۳ شرکت کننده، بیشترین میزان مشارکت را در سطح استان داشت.

وی خاطرنشان کرد: پس از کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما بیشترین همکاری را با دبیرخانه استانی جشنواره داشته اند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۲۱
مرضیه بخشنده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۱۳
مرضیه بخشنده

انجمن فرهنگی اهل ادب کتابخانه شهدای سنجان اراک به آموزش قصه گویی و نحوه معرفی کتاب با حضور اعضای کودک و نوجوان پرداخت.

در ابتدا خانم مرکزی استاد انجمن فرهنگی به تعریف قصه و روشهای قصه گویی و نحوه معرفی کتاب اشاره نمود و سپس اعضای انجمن کتابخانه به خوانش قصه های کتاب «10 قصه از امام رضا (ع)» در ایام دهه کرامت پرداختند.
گفتنی است کتاب «۱۰ قصه از امام رضا (ع)» به روایت مژگان شیخی و تصویرگری حسام‌الدین طباطبایی، خوانندگان را با گوشه‌هایی از زندگی امام رضا (ع) آشنا می‌سازد. این کتاب شامل ده قصه از امام رضا (ع) با عناوین: سیب‌های گاز زده، یک درس تازه، غریبه  آشنا، گنجشک چه می‌گفت؟ قرض عبدالله، صیاد و آهو، درخت بادام، نماز باران، پیراهن یادگاری و مسافران مدینه.
در پایان نیز شرکت کنندگان در جلسه، بخش‌های جذاب قصه های خوانده شده را به اشتراک گذاشتند و مسئول کتابخانه از افراد علاقمند به سیره رضوی دعوت کرد تا در مراسم جشن میلاد امام رضا(ع) که در کتابخانه عمومی شهدای سنجان برگزار خواهد شد، شرکت نمایند.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۵۰
مرضیه بخشنده

به مناسبت میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر، کتابخانه شهدای سنجان اراک مراسم جشنی برپا نمود.

به مناسبت فرارسیدن میلاد بانوی ملکوت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر و با هدف معرفی کتاب بانوی ملکوت و آشنایی بیشتر مخاطبین با ابعاد گوناگون زندگانی و شخصیت والای حضرت معصومه(س)، کتابخانه عمومی شهدای سنجان اراک مراسم جشنی برپا نمود.
در این مراسم ابتدا خانم داودآبادی استاد حوزه و دانشگاه سخنانی در رابطه با شخصیت حضرت معصومه(س) بیان کرد و سپس خانم بابایی به شعرخوانی و مولودی خوانی پرداخت.
در ادامه نیز کتاب فاخر بانوی ملکوت توسط یکی از اعضای فعال معرفی شد و در پایان مراسم هدایایی به رسم یادبود به اعضای دختر کتابخانه شهدای سنجان اهدا گردید.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۶
مرضیه بخشنده

ه گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز سه‌شنبه سوم مردادماه در سفر به استان مرکزی از نزدیک با کتابداران این استان دیدار و گفتگو نمود.

گفتنی است؛ این سفر، بیست و چهارمین سفر استانی دبیرکل نهاد می باشد که در راستای تحقق وعده وی، مبنی بر سفر به تمامی استان‌های کشور به منظور آگاهی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی وگفت‌گو با کتابداران در اقصی نقاط کشور انجام شد.

استان مرکزی ۱۳۹کتابدار دارد که در ۸۲ کتابخانه عمومی متشکل از ۷۳ کتابخانه نهادی و ۹ کتابخانه مشارکتی فعالیت می کنند.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۰۹:۲۷
مرضیه بخشنده

کتاب خوان ماه

با هدف ترویج فرهنگ مطالعه، ۴ کتاب در قالب طرح کتاب خوان مردادماه معرفی شد؛

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور چهار کتاب «پایی که جا ماند»، «قلندر و قلعه»، «داستان دو شهر» و «تن‌تن و سندباد» را در قالب طرح کتاب‌خوان ماه مرداد ۱۳۹۶ برای استفاده تمامی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، چهار کتاب‌ «پایی که جا ماند» نوشته سیدناصر حسینی، «قلندر و قلعه» نوشته سیدیحیی یثربی، «داستان دو شهر» نوشته چارلز دیکنز و «تن‌تن و سندباد» نوشته محمد میرکیانی برای طرح کتاب‌خوان ویژه مردادماه ۱۳۹۶ از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور معرفی شدند....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۰۶
مرضیه بخشنده

ویژگی فوق‌العاده کتاب «بانوی ملکوت»، خلاصه بودن آن است که باعث شده در حجمی اندک موضوعات متنوعی مطرح شود.

مومنی درباره شهر مقدس قم، به دلیل اهمیتی که این شهر در تاریخ تشیع دارد و یکی از قدیمی‌ترین مراکز شیعه در ایران است، کتاب‌های زیادی تالیف شده است. آثاری که بعضی از آنها مثل «تاریخ قم» که سال ۳۷۸ هجری قمری (حدود ۱۱۰۰ سال پیش) نوشته شده، منبع بسیار مهمی در تاریخ اجتماعی کشورمان هستند. اما بین این همه کتاب درباره تاریخ قم و مزار مطهر حضرت معصومه(س) در آن شهر، چی بخوانیم بهتر است؟ پیشنهاد ما یک کتاب نسبتاً کم‌حجم است که مطالب و نکات بیشتری در آن آمده باشد. کتاب «بانوی ملکوت» نوشته آیت‌الله علی کریمی جهرمی یک نمونه خوب از این دسته است. آیت‌الله کریمی جهرمی از اساتید حوزه علمیه قم و داماد آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع تقلید است. ایشان تالیفات زیادی دارد و سال ۱۳۷۷ به عنوان پژوهشگر برتر قرآنی کشور معرفی شد. بخشی از تالیفات ایشان در حوزه تاریخ اسلام است که این کتاب هم از همین دسته است.

کتاب چهار فصل دارد. در فصل اول و دوم جایگاه شهر قم در تاریخ تشیع مرور شده و از جمله ۲۲ حدیث درباره شهر قم از زبان امامان معصوم(ع) آمده است. فصل سوم به کریمه اهل بیت، حضرت معصومه(س) اختصاص دارد و دوباره در فصل چهارم به شهر قم برمی‌گردیم و درباره برخی مشاهیر قم (۱۴ نفر)، از زکریا بن آدم (از اصحاب امام رضا و امام جواد) و ابن‌بابویه قمی (شیخ صدوق)، ... تا چهره‌های معاصر مطالبی می‌خوانیم.

همان‌طور که گفتیم ویژگی فوق‌العاده این کتاب، خلاصه بودن آن است که باعث شده در حجمی اندک (۱۶۴ صفحه) موضوعات متنوعی مطرح شود. مثلا در فصل دوم که بخش عمده کتاب را تشکیل داده و به زندگی، شهادت و مزار مطهر حضرت معصومه(س) اختصاص دارد، پس از ذکر «فواطم» (فاطمه‌های) خاندان هاشمی، مطالب مربوط به زندگی حضرت معصومه(س) بصورت فشرده، فقط ۱۶ صفحه (از صفحه ۴۷ تا ۶۲) آمده و بقیه فصل به مسایل دیگر، مثل فضیلت زیارت آن حضرت، روایاتی از کرامات آن حضرت، برکات وجودی آن حضرت، نظر اهل سنت درباره زیارت مزار حضرتش، ... و هتک حرمت حریم مقدس آن حضرت توسط تیمور گورکانی و دو شاه پهلوی ذکر شده است. در عین حال این اختصار باعث نشده تا کتاب لحنی خشک و بی‌روح داشته باشد، بلکه نویسنده جابه‌جای متن مطالب جالب و خواندنی مرتبط را هم آورده است. مثلا این نمونه را درباره یکی از پزشکان قدیمی شهر قم ببینید: «علیرضا خان کاشانی، معروف به دکتر شفاءالدوله در ده‌ها سال قبل مطبی در خیابان ارم، روبروی در صحن مطهر، در طبقه دوم عمارت شخصی خود باز کرده و بر نمای دیوار بیرونی، اشعاری را با کاشی‌کاری عالی نوشته است. طبقه دو که مطب او بوده، درست روبروی حرم مطهر است و کسی که آنجا باشد، مشرف بر رواق آینه و قسمتی از صحن شریف می‌باشد. آن اشعار که حاکی از عمق دلدادگی به بانوی اسلام است و بعد از گذشت ده‌ها سال، هنوز باقی است، این است: رواق حکمت اینجا، کاخ سبط مصطفی آنجا/ بشارت دردمندان را؛ دوا اینجا، شفا آنجا/ در اینجا طب یونانی و تشریح اروپائی، فرامین و الهیات و آیات خدا آنجا». (صفحه ۷۳
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۰۸:۰۲
مرضیه بخشنده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مرداد ۹۶ ، ۰۷:۵۶
مرضیه بخشنده